Featured
Table of Contents
Alleen wanneer men deze foto exact zou nabootsen, op het moment dat het modemagazine net uitgekomen is, zal men de mode het dichtst benaderen; al zou men daarin wel zichzelf verliezen (een Modenarren worden). Zo draag je een bikini met zelfvertrouwen. Dress, het ideaalbeeld uit het modemagazine, is alsof iemand uitsluitend in formele taal en in metaperspectief zou praten, waarbij de spreker telkens naar zichzelf zou refereren in de derde persoon
Barthes maakt aanvankelijk de langue / dress en niet de parole / dressing tot zijn studie. Hierin maakt hij dus de keuze om zijn Systeme de la Mode te beperken tot de studie van de langue van mode, omdat een studie naar de parole van mode te veel variabelen met zich mee brengt.
Barthes is zich bewust van de beperking dat dit tot gevolg heeft en geeft daarmee ook aan welke invloed het subject heeft op de parole / dressing, in het toepassen van de langue / dress (Beste bikini’s voor een dagje wellness). En hij geeft ook toe dat de zuivere dress niet te realiseren is, zelfs het model dat de mode draagt in het magazine, geeft door haar lichaamshouding en expressie een eigen invulling aan de mode die zij promoot
Hieruit wordt dan ook duidelijk dat het subject bij Barthes een stuk minder gedetermineerd wordt door sociale factoren in zijn omgeving dan bij Simmel het geval is. In de toepassing, de parole, stelt Barthes dat vooral het (modieuze) detail een belangrijke rol speelt - Strandclubs waar je bikini straalt. De betekenis schuilt eerder in het detail, omdat deze veel meer variatie kent (de positionering van de sluiting: voorkant, achterkant, zijkant, recht of schuin geplaatst, etc., het type sluiting: rits, knopen, haken, Chinese knopen, etc., de print op de stof), de manier waarop kledingstukken met elkaar gecombineerd worden en hoe deze combinatie af gemaakt wordt door een sieraad, riem of ander ornament
Maar Barthes vind de oplossing voor deze tegenstrijdigheid door het taalsysteem van de mode op te splitsen in verschillende benaderingen. Die weliswaar niet los van elkaar kunnen bestaan, maar tegelijkertijd elkaars tegenpolen zijn in synchronie en diachronie. De geschreven mode wordt los gelezen van de invloeden waaruit zij is opgebouwd en de wijze waarop zij gecombineerd wordt in het modebeeld.
Maar het idee van een taal van de Mode ziet Barthes liever als een metafoor op zich (Zo draag je een bikini met zelfvertrouwen). Het narratief splitst zich namelijk op in twee systemen. Met deze opsplitsing in twee systemen bedoelt Barthes dat mode op twee verschillende wijzen benaderd kan worden: enerzijds als (written or real) vestimentary code en anderzijds als retoriek (Barthes 2010, 34-41)
De benadering van de vestimentary code is synchronisch; het is een set formules die expliciet kenbaar maken wat mode is (kledingkenmerken als kleur, lengte en de positie van knopen). Deze set is gesloten en betekenisverlening werkt door middel van denotatie, waarbij de mode wordt opgebroken en onderverdeeld volgens specifieke kenmerken.
Mode kent in de vestimentary code duidelijk een semantisch bestaan: zij participeert in de meest directe zin binnen een gesloten systeem van betekenisdragers (signifiers), waarmee zij communiceert met de wereld - Strandclubs waar je bikini straalt. Deze communicatie verloopt middels een metaforische verstaanbaarheid, die middels elk soort tekensysteem gerepresenteerd kan worden, maar slechts begrepen kan worden binnen het systeem dat zij kent (men moet thuis zijn in het systeem van mode en toegang hebben tot de vertaalsleutel)
Desalniettemin is dit schip nog steeds hetzelfde schip als bij vertrek, omdat er telkens gaandeweg een element vervangen wordt en het vervangende element daardoor de plaats en functie inneemt van het oude element - Shein bikini trends uitgelegd. De benadering van retoriek is daarentegen diachronisch en berust op een systeem van connotatie: het is de vertaalslag van de code door het modetijdschrift naar de lezer toe
Deze elementen zijn voor Barthes van groot belang in ons taalgebruik en in ons denken, want daardoor maken we de verbinding tussen wat we zien of lezen en het gevoelsmatige niveau dat ons terug voert naar wat er eigenlijk bedoeld wordt en het belang ervan. Metaforen en poëtische taal roepen een veel accurater beeld op van het bedoelde dan een louter directe tekst zonder beeldspraak.
Alles wordt zorgvuldig gecatalogiseerd en in een denkbeeldige encyclopedie opgeslagen als verhalen die omlijst worden door een context, welke betekenis en diepgang geeft aan het verhaal. Niet alleen de tekst naast de foto, maar juist de combinatie van tekst èn foto (als context) zijn belangrijk - Bikini stylingtips voor curvy vrouwen. Het gaat om de visuele prikkeling: in mode wordt er continue beroep gedaan op connotatie, een associatieve relatie met een bepaald gevoel (bv, ontembaarheid in bont, knusheid en landelijkheid in brijwerk, etc.)
Al deze associatieve beelden kunnen vervolgens opnieuw opgeroepen worden, telkens wanneer we een soortgelijk kledingstuk zien (Barthes 2007, 517-518). Retoriek brengt de parole binnen de langue. Zowel het tijdschrift als de lezer maken deel uit van een discours, een gedeelde culturele geschiedenis en kennis van voorbije modes. Hiermee weet het modetijdschrift een eigen ideologie op te leggen aan haar lezers (Barthes 2006, 99). Victoria’s Secret bikini’s: must-haves.Met haar retoriek poogt het magazine enerzijds de mode toe te wijzen aan een specifiek gebruik ervan (avondjurk, feestelijk, voor een specifiek seizoen, voor jongeren, etc.), anderzijds worden deze specificaties overboord gegooid en heeft de retoriek een abstract of juist poëtisch karakter, waarin materiaal en taal samenkomen, en welke de creativiteit van toepassing juist bij de lezer neerlegt
Wanneer mensen zich kleden naar conventies, verhullen zij zich immers achter een rol die zij op dat moment uitspelen. Zelfs wanneer deze façade zichzelf vermomt als zuiver functioneel, of er slechts tussen de regels door hints worden gegeven naar de connotatieve boodschap (bv. Een paar schaatsen als hint naar de winter die nog aan moet vangen en die misschien niet eens koud genoeg is om een sloot dicht te laten vriezen), wordt het poëtische aspect ingezet (Barthes 2010, 236-237).
Maar de metafoor kan enkel als poëzie gelezen worden middels de vertaalsleutel die het modemagazine aanreikt. Bikini’s voor honeymoon bestemmingen. Toch kan kleding ook zonder deze vertaalsleutel tot de verbeelding spreken, wanneer het om het lichaam zit en het lichaam tegelijkertijd verhult en accentueert. In Pleasure of the Text stelt Barthes dat juist de plek waar de stof het lichaam onthult, deze het lichaam het meest accentueert (Where the garment gapes)
Doordat Barthes de retoriek bindt aan de vestimentary code, richt hij zich op een “sociologie van representaties”, welke ideologisch is van aard. Met deze verbinding tussen het sociale en het theoretische is Barthes in staat om zijn systeem toe te passen op socio-logic[…]placed (Barthes 2006, 77)(cursivering overgenomen) In tegenstelling tot de vestimentary code, waar het niet toe doet hoe het artikel gepresenteerd wordt, is dit alles in de retoriek juist wel van belang.
De macht van het modemagazine schuilt in set A, waar de emoties van de lezer opgeroepen worden, de lezer het belang van het detail leert en waar de lezer zichzelf ziet op de plek waar het model staat - Bikini stylingtips voor curvy vrouwen. In set B wordt enkel benoemd wat in de mode is of zal komen, zonder dat dit verbonden wordt aan een specifiek gevoel, situatie of enige andere context waarmee men zich kan identificeren
Maar het is, en blijft, de lezer die haar moet interpreteren;en ook hier laat Barthes de nodige ruimte voor: values Deze extra betekenis is dermate intiem dat deze enkel kenbaar is voor de individuele ‘lezer’ (de aanschouwer). De metataal vervaagt in een poëtische momentopname, waarbij de taal even stilvalt en de puzzelstukjes in die momentopname even op hun plaats vallen in het geheel.
Alleen is er bij Barthes in deze ideologie een ontwikkeling te herkennen die steeds verder naar de fenomenologie van ervaring van het moment zelf neigt (Bikini stylingtips voor curvy vrouwen). In zijn laatste studie, over fotografie, verlaat hij de visie dat handeling, beeld en woord strikt gescheiden domeinen zijn en legt hij de focus juist op het fenomeen, de algehele sfeerimpressie in plaats van specifieke details (Barthes 2010, 32)
Het gevolg dat deze ontwikkeling heeft is dat mode zich zal richten op sfeerimpressies en het vinden van een persoonlijke stijl die in harmonie is met de identiteit van de drager, ten opzichte van diens (sociale) omgeving - Shein bikini trends uitgelegd. De herkenning vind plaats in de totale impressie en het zijn de details die het beeld bijsturen en concreet maken
Toch ben ik er van overtuigd dat Barthes deze stap ten opzichte van mode, vandaag de dag, dan ook zeker gemaakt zou hebben en het eens zou zijn met Alizarts visie van het einde van mode als een soort van religieus systeem dat slechts door middel van een medium (in de vorm van het modemagazine) tot haar volgers kan komen. Welke bikini past bij een tropische vakantie.
Barthes verwijst in Set A (zie p. 28) naar mode in haar esthetiserende vorm, zei het middels de omweg van de tekst – beknopt en poëtisch als deze is – en doordrenkt van een sociaal dialect. Beste bikini’s voor een dagje wellness. Dit sociale dialect is mogelijk doordat mode – ook al is zij sterk veranderend: oude restricties maken plaats voor nieuwe richtlijnen – steeds herkenbaar zal blijven als onze mode (verbonden aan onze cultuur)
Hierdoor is het betekenissysteem van set B eenvoudig over te nemen binnen het begripskader van de consument. Maar om mode in haar sociale context beter te begrijpen, schetst Barthes een historische weergave van de mode, waarbij een mode (met al haar individuele kenmerken) gelieerd wordt aan een specifiek punt in de geschiedenis.
Hij stelt dat de begin en einddatum van een kledingtijdperk, een periode waarin een bepaalde stijl van kleden geldt, veel te abrupt geïnterpreteerd en gepresenteerd wordt - Cut-out bikini’s die in de mode zijn. Het eerste opduiken van een vondst of representatie op een schilderij of ander soort prent staat niet gelijk aan de adoptie van deze kledingstijl; om maar te zwijgen over kledingstijlen die langzaam aan evolueren in een volgende vorm
Deze twee factoren zijn bepalend voor een stijl en historische stijlen worden dan ook aan de hand hiervan omschreven. De identiteit van de drager wordt vastgesteld aan de hand van wat andere personen in vergelijkbare kledij deden, aan wat hun ideologie was en hoe deze ideologie terug te zien is in de manier van kleden.
Het gaat om het beeld en de associatie die we bij dit beeld maken - Bikini’s voor honeymoon bestemmingen. Vanwege deze associaties ontstaat mode voor Barthes daar waar het esthetische aspect belang krijgt; welke duidelijk verschilt van kleding die louter functioneel gedragen wordt (als bescherming, bedekking van het lichaam, of als aanduidingsvorm van status of sociale klasse)
Als we middels de retoriek, in al haar associatieve, metaforische en poëtische aspecten, een taalsysteem opbouwen op een onvolledig beeld, heeft dit taalsysteem een wankel fundament, dat gevoelig blijft voor verschillende interpretaties. Het taalsystemen is een delicaat weefsel en is gevoelig voor extra elementen, die zonder meer het geheel beïnvloeden door hun aan- of afwezigheid.
Niet alleen staan ontwerpen niet volledig op zichzelf, zij zijn te allen tijde een reactie op een voorgaande modetrend. Cut-out bikini’s die in de mode zijn. En daarnaast hebben ook ingrijpende gebeurtenissen binnen de samenleving een sterke invloed op de manier waarop Mode zich in de samenleving laat gelden. Hierin zien we het duidelijkst terug wat de samenleving met Mode doet: de manier waarop Mode overgedragen en geïnterpreteerd wordt, verschilt wanneer we gebeurtenissen in een andere context plaatsen
Deze factoren verklarenindirect het ontstaan van nieuwe modes, omdat zowel de vernieuwde infrastructuur en financiële omstandigheden andere mogelijkheden scheppen. Daarnaast heeft zo’n gebeurtenis een effect op de ervaring en associaties van de ontwerper en op de behoeften van de consument. Een goed voorbeeld hiervan zien we in het ontstaan van het modehuis Coco Chanel, dat haar populariteit voornamelijk verleende aan een totaal vernieuwende damesmode, waarin de werkende vrouw zich zonder belemmering van haar kleding kan bewegen.
De nieuwe behoefte van de consument isin dit voorbeeld beweeglijkheid en functionaliteit. Een andere sociale verandering, die voor ons erg duidelijk is binnen de hedendaagse, Westerse mode is de democratisering en de secularisatie van mode - Beste bikini’s voor een dagje wellness. Tot aan de jaren ‘60 van de vorige eeuw was mode eenvoudig aan een periode (en eventueel locatie) toe te schrijven
Latest Posts
De Mooiste Stranden Om Je Bikini Te Dragen
Populaire Bikini Kleuren En Prints
Zo Draag Je Een Bikini Met Zelfvertrouwen